Vanliga frågor och svar A-Ö

Här har vi samlat de vanligaste frågorna som inkommer till styrelsen.

Andrahandsuthyrning Medlemmar som önskar hyra ut (andrahandsuthyrning / andrahandsupplåtelse*) sin bostadsrättslägenhet måste ha godkännande av styrelsen. Se Hur gör jag om jag vill hyra ut i andra hand? och föreningens Policy avseende andrahandsuthyrning. Medlemmar som hyr ut sina lägenheter ska själva förse sina hyresgäster med information, portkod och regler.

Arv När man ärvt en lägenhet måste föreningen få en bouppteckning eller skifteshandling för att lägenheten ska kunna byta ägare. Arvingar som inte är medlemmar ska dessutom ansöka om medlemskap. Kontakta föreningens ekonomiska förvaltare Upplands Boservice via epost på; ekonomiforvaltning@boservice.hsb.se

Barnvagnar Placeras i ett av barnvagnsrummen, i eget förråd eller i lägenheten. Man får inte ställa barnvagnar i trapphusen.

Barnvagnsrum Barnvagnsnyckel passar till dessa utrymmen, för att beställa nyckel kontakta styrelsen.

Borra och skruva upp saker på ytterväggen vid min balkong/terrass Nej det får du inte utan godkännande av styrelsen. Kontakta styrelsen vid fundering på detta.

Bostadsrättstillägg i hemförsäkringen Bostadsrättstillägget i hemförsäkringen måste medlemmarna själva teckna. Se även Policies och regler. Om du inte har tecknat detta kan det bli dyrt för dig om det uppkommer en skada i din bostad som inte omfattas av föreningens fastighetsförsäkring. Hemförsäkring ska alla teckna, även om de hyr i andra hand. Den försäkrar bl.a. lösegendom såsom kläder, möbler, TV m.m. vid brand, inbrott och vattenskador.

Brandvarnare Medlemmarna ska ha minst en (men det är rekommenderat med flera) uppsatt brandvarnare i sin bostad. Läs mer om brandsäkerhet här.

Bredband Föreningen har gruppanslutning till Telenor Bredband, se mer information här. I Gruppanslutningen ingår kabel-TV (basutbud ingår) och bredbandsuppkoppling 250/250 Mb/s samt IP-telefoni och kostnaden, f.n. 200 kr/månad, dras samtidigt med månadsavgiften. Kontakta Telenor Bredband vid beställning och felanmälan, se övriga kontaktuppgifter.

Bygga om i min lägenhet hur som helst får man inte göra. Man får göra mycket men man får exempelvis inte ändra på avlopp, element, vattenledningar eller bärande väggar. Läs föreningens stadgar och fråga hellre styrelsen först om du är osäker. Det är alltid bra om du informerar styrelsen eller dina grannar oavsett. Hyresgäster får inte bygga om alls.

Byggnadsår Föreningen byggdes 2008-2009 av Skanska Nya Hem.

Cykelförråd Hushållsnyckel passar till dessa utrymmen, för att beställa ny nyckel kontakta Väsby Lås och Larm. Se här var dessa finns i föreningen

För framkomlighet, och även för allas trivsel, uppskattas att cyklar ställs upp på avsedda platser, inte utanför entréerna.

Ekonomifrågor Föreningen har en ekonomisk förvaltare som löpande hanterar föreningens ekonomi t.ex. månadsavgiften, hyresavier, lägenhetsförteckningen, panthandlingar, lägenhetsutdrag, överlåtelseavgiften mm. Avier för lägenhetsavgift, bil- eller MC plats, elbilsladdare och extra förråd skickas ut för tre månader per gång som kan betalas både via autogiro eller e-faktura. Se "Ekonomisk förvaltare".

Ekonomisk förvaltare Upplands Boservice AB (Uppsala kontoret). Se kontakt eller skicka fråga via epost på; ekonomiforvaltning@boservice.hsb.se

El Föreningens har solpaneler installerade på taket och alla lägenheter har ett gemensamt el-abonnemang och individuell mätning och debitering (IMD) läs mer här Elpriser och gemensam el | Brf Silverdalstorg (bostadsratterna.se)

Energideklaration Kan beställas på Boverkets hemsida www.boverket.se. Sök på energideklaration och ange sedan fastighetsbeteckningen på ditt hus, se Fastighetsbeteckning.

Fastighetsbeteckning Förenings fastighet heter "Manövern 24"

Felanmälan lägenheter Vid fel i lägenheten/fastigheten ska felanmälningar göras till Driftias Felanmälan. Anmälningarna ska göras av medlemmarna själva. Fel i lägenheten (t.ex. värme, vatten, avlopp, ventilation, el, dörrar och fönster), i huset (lampor, portar, etc), trasiga lampor i hissar eller utomhus ( t.ex. på gårdarna) ska anmälas till föreningens tekniska förvaltare: Driftia Förvaltning AB.

Kontorstid 08-744 44 33 - måndag- fredag kl 08:00-16:00
Ange problem, ditt namn, ditt lägenhetsnummer ("Bokstav" + tresiffrigt nummer, exempel: A402) och hur du kan nås dagtid.

Du kan också anmäla direkt via ett formulär:

Förråd För att komma in till sitt förråd måste man använda "H*"nyckel till dörren som leder in till förråden. Förrådet är märkt med lägenhetens nummer.

Försäkringsbolag Föreningens försäkringsbolag är Brandkontoret, försäkringsnumret är 110808-4

Garage/parkering Det finns 134 garageplatser (bil), 7 MC-platser samt 4 parkeringsplatser. Uthyrning av dessa sköts av Upplands Boservice, som är föreningens ekonomiska förvaltare. Av garageplatserna (bil) är 42 utrustade för laddning av elbilar. 

Söka parkering, anmäla intresse för att byta plats eller säga upp sin parkering görs via inloggning på  https://mitthsb.hsb.se/ Vid frågor kontakta Upplands Boservice ekonomiforvaltning@boservice.hsb.se

Grilla Man får grilla på sin balkong eller terass, dock endast med el- eller gasolgrill. Vill man grilla med kolgrill får detta endast ske på grillplatserna; innergården ovanför garageinfarten, bakom Silverdalstorg 6 eller 9.

Gasolflaskor på balkong Enligt Brandkåren i Sollentuna får man förvara gasolbehållare på inglasade balkonger men man får endast ha gasolbehållare på max 5 liter (blå campingbehållare). För öppna balkoner (ingen inglasning och terasser får man ha behållare på upp till 30 liter.

Hantverkare/Leverantörer Föreningen rekommenderar inte vare sig leverantörer eller hantverkare. 

Hemsida www.silverdalstorg.bostadsratterna.se

Hissar Helger och alltid vid stopp under färd kontaktas Otis Hiss tfn 0200-21 21 11 (dygnet runt).

Men om problemet inte är akut (exempelvis att en lampa slutat fungera) informera eller kontakta föreningens tekniska förvaltare: Driftia Förvaltning AB.

Hyresavier Se ”Ekonomifrågor”.

Integritetspolicy Föreningens Integritetspolicy till skydd för ditt data.

Internet Se "Bredband".

KabelTV Det ingår ca 16 analoga kanaler, för att få dessa behöver man göra en kanalsökning. Får man ändå inte upp kanalerna eller önskar abonnemang på digitala kanaler så ska man kontakta leverantören Telenor Bredband.

Källarförråd Till varje lägenhet finns ett källarförråd. Varje källarförråd är markerad med ett lägenhetsnummer. Om du inte vet vart ditt förråd finns kan du kontakta styrelsen.

Kölistor Det finns kölistor för att hyra förråd och parkeringsplats (i de fall inga lediga platser finns) Dessa hanteras via https://mitthsb.hsb.se/

Köksfläkt
Se spiskåpa

Lägenhetsförteckningen Utdrag ur lägenhetsförteckningen (mäklarbild) kan man beställa hos Upplands Boservice via epost på; ekonomiforvaltning@boservice.hsb.se

Lägenhetsnummer Alla lägenheter i föreningen har tre lägenhetsnummer, ett från föreningen, ett från Skatteverket. Skatteverkets nummer är en del av medlemmens folkbokföringsadress samt ett från föreningens ekonomiska förvaltare, Upplands Boservice. En förteckning med lägenhetsnumren finns här. När man kontaktar föreningen och föreningens förvaltare, dvs. Styrelsen, Upplands Boservice och Driftia, ska man alltid uppge föreningens lägenhetsnummer. Detta nummer hittar man högst upp på lägenhetsdörren eller i överlåtelseavtalet. Om man har kontakt med myndigheter, Telenor Bredband, SEOM, och andra externa leverantörer anger man lägenhetsnumret från Skatteverket.

Lägenhetsutdrag Se "Ekonomisk förvaltare".

Mäklarbild Medlemmen/mäklaren/banken kontaktar Upplands Boservice, via epost på; hyresavdelningen@boservice.hsb.se

Namnskylt Beställs hos Driftia. Ändring av namnskylt kostar 150 kr och kostnaden debiteras via månadsavierna.

Nycklar Föreningen har ett gemensamt "låst/skyddat" låsssystem till föreningens fastigheter och bostadsrättslägenheter, se mer information här. Vid beställning av nya nycklar eller om du har problem med ditt lägenhetslås så att du inte kan låsa eller låsa upp och behöver hjälp hänvisar vi till föreningens låssmed, Väsby Lås & Larm, se övriga kontaktuppgifter.

Från 2020 kan endast portar och dörrar till soprum, källsorteringsrum samt dörrar/port in till garaget öppnas med passerbricka.

Oönskad adresserad reklam Besväras du av oönskad adresserad reklam? Den lilla röda "knappen" som man kan sätta på postlådan stoppar ju bara oadresserad reklam, så adresserad reklam hamnar i postlådan ändå. För att i någon mån minska sådan reklam och samtidigt att hålla våra entreer snygga och enhetliga har vi låtit prägla upp märktejp med texten "Ej samhällsinformation, tack". Märktejpen skall sättas upp strax till vänster om plastproppen. Plastpropparna - Postboxarna levererades med vita proppar och varje lägenhet har fått en lös röd propp om man vill byta. Det är upp till lägenhetsinnehavaren att förvara den propp som inte används.

Pantsättningsavgift Avgiften är 1% av prisbasbeloppet, dvs. 455 SEK/pantbrev (2018). Upplands Boservice fakturerar avgiften. Nya panter skickas till föreningens ekonomiska förvaltare, Upplands Boservice. Se mer information här.

Passerbricka används för att kunna öppna port och dörrar till soprum, källsorteringsrum samt extern adörrar/port in till garaget. Se även Nycklar och Porttelefon

Porttelefon I vår fastighet har vi ett gemesamt portkod- och porttelefonsystem. Detta system är kopplad till telenätet, vilket betyder att du som boende kan prata med besökare via din hemtelefon alternativt din mobiltelefon. Mer information här

Vid registrering eller byte av namn och telefonnummer i porttelefon kontakta Väsby Lås & Larm, mer info här. 

Renoveringsanmälningar Regler och blankett finns att hämta på hemsidan på menyvalet För medlemmar/Din lägenhet/Renovera och underhålla Skicka ifylld blankett samt skiss till Expeditionen. Ett beslut tar ca 14 dagar.

Reparationsfond I vår förening finns inga "inre reparationsfonder" för lägenheterna.

Skadedjur/Ohyra Lägenhetsinnehavaren måste själv ringa till Anticimex tfn 075-245 10 00. Man ska uppge vilket försäkringsbolag föreningen har och det är Brandkontoret.

Spiskåpa
Föreningen har ett centralt system för gemensamt utsug vilket innebär att man får inte installera köksfläkt (med fläkt). Utan man ska ha en så kallad spiskåpa. En spiskåpa för centralventilation har ingen egen inbyggd motor utan nyttjar istället husets centralfläkt. Luftflödet ökas och minskas genom öppning och stängning av spiskåpans spjäll. Spiskåpan har också en fettavskiljare (ofta i metall). Föreningen har haft sedan start spiskåpa av modell Franke. Men även andra modeller av samma typ är ok. Får du problem med fläkten kan det räcka att göra rent invändigt då fett och matos kan fasta på spjället i spiskåpan. För att göra rent måste man montera bort kryddhyllan för att komma åt spiskåpan och rengöra alla delar bakom. 

Stamrenovering Föreningen byggdes 2009 och därför är det inte ännu aktuellt med någon stamrenovering.

Säkerhetsdörr Lägenheterna är utrustade med säkerhetsdörr klass 3. Vill man byta ut denna så är det viktigt att den ska se ut som övriga dörrar. Man måste skicka in en renoveringsanmälan, se Renoveringsanmälningar. Föreningen rekommenderar inga speciella leverantörer.

Teknisk förvaltare Driftia Förvaltning AB.

Trasigt fönster Om du har bostadsrätt så är trasiga fönsterglas och liknande ditt ansvar.

Tomträtt Föreningen äger all mark (ingen tomträtt)

TV Se KabelTV

Tvättstuga Föreningen har ingen tvättstuga, alla lägenheter blev utrustade med både tvätmaskin och torktumlare vid byggnationen.

Underhålla bostadsrätten I en bostadsrättsförening gäller i stora drag att bostadsrättsinnehavaren ansvarar för allt inre underhåll. Vägledning om vem som ansvarar för vad finner du i föreningens gränsdragningsregler.

Vattenskador Om du får problem med vattenläckage i kök eller badrum skall du kontakta föreningens fastighetsskötare, se felanmälan, eftersom det är föreningens underhållsansvar. Se även föreningens gränsdragningsregler.

I en bostadsrättsförening står medlemmen för reparationer och underhåll av sin egen lägenhet, medan föreningen står för det som finns utanför i den övriga delen av huset. Begreppen som används är inre respektive yttre underhåll och är reglerat via lag och föreningsstadgarna.

Mer information här vid vattenskador.

Ventilationsuttag Får man täppa till dessa om det kommer rök- eller mat-lukt? Nej. Av samma skäl som man inte får ansluta en fläkt så får man inte täppa för ventilationsdon. Du förstör då för alla i hela huset. Felanmäl istället saken så får det redas ut från vilken lägenhet problemet kommer.

Överlåtelseavtal skickas till föreningens ekonomiska förvaltare, Upplands Boservice

Överlåtelseavgift Avgiften är 2,5% av prisbasbeloppet, dvs 1137,50 SEK (2018). Upplands Boservice fakturerar avgiften