Porttelefonen

I vår fastighet har vi ett gemesamt portkod- och porttelefonsystem. Detta system är kopplad till telenätet, vilket betyder att du som boende kan prata med besökare via din hemtelefon alternativt din mobiltelefon.

Tänk på att telefonen måste kunna sända s k DTMF toner för att låsa upp porten.

Så här fungerar porttelefonen

När ett samtal kommer från porten, ringer din telefon som vanligt. När du lyfter luren hörs en melodi som talar om att samtalet kommer från porten. När du har talat med besökaren, bestämmer du om du vill öppna porten – eller inte.

Obs! Om fastighetens hyresgäster t ex har gjort olika förval av teleoperatör, så är porttelefonen sannolikt förändrad. Du hör då inte direkt besökaren utan du måste först trycka på 5, i pausen mellan melodislingorna, för att koppla upp samtalet.

Öppna porten eller inte

Om du har en tonvalstelefon (med knapparna *, # och R) trycker du på knapp 5 för att öppna porten och på 0 för att låta bli att öppna porten.

Så här gör besökaren

Ditt kortnummer finns anslaget på namntavlan bredvid portapparaten nere i porten. Besökaren trycker först på knappen B på portapparaten, följt av antingen ditt kortnummer eller ditt riktiga telefonnummer. Tala om för vänner och bekanta hur de ska göra för att få kontakt med dig via porttelefonen.

Tala en i taget

Under ett samtal mellan portapparaten och lägenhetstelefonen kan endast en person tala i taget. För att kommunikationen ska fungera bra bör du och besökaren försöka att tala en i taget.

Ändra nummer i porttelefon

Är du nyinflyttad eller byter telefonnummer? Då kontaktar du Väsby Lås och Larm så hjälper de dig att lägga upp eller ändra telefonnummer. Kontaktuppgifter finns här: Övriga kontaktuppgifter | Brf Silverdalstorg (bostadsratterna.se)