Policies och regler
Förutom de policies och regler som listas här hänvisar vi till sidan ”Renovera och underhålla”
Policy för försäkring
Bostadsrättsföreningen har en särskild fastighetsförsäkring som täcker föreningens egendom. Som bostadsrättsinnehavare måste du själv se till att inventarierna i din bostadsrätt täcks av en hemförsäkring.
Ofta krävs dessutom en särskild tilläggsförsäkring, kallat Bostadsrättstillägg, för att du skall ha ett fullgott skydd av din bostadsrätt. Kontrollera din situation med ditt försäkringsbolag.
Ordnings- & trivselregler
Att bo tillsammans med många andra människor i en stor förening kräver hänsynstagande och respekt gentemot medlemmarna i föreningen. I vår förening hjälps vi åt för att upprätthålla en trevlig boendemiljö.
Visa hänsyn och ömsesidig respekt
Att bo tillsammans med många andra människor i en stor förening kräver hänsynstagande och respekt gentemot medlemmarna i föreningen.
I vår förening är vi 159 hushåll i olika storlekar som skall leva sida vid sida med hänsyn och respekt. Även om det är viktigt att vi påminner oss själva om att vi har valt att leva i ett fler-familjshus och därför kommer att märka av våra grannar på olika sätt ska vi göra vårt allra bästa för att inte störa eller besvära varandra.
När vi upplever problem är dessa lättare att lösa om vi för en dialog med varandra präglad av ömsesidig hänsyn och respekt.
Eget ansvar som medlem
Alla medlemmar har ett gemensamt ansvar att vårda våra gemensamma utrymmen lika väl som våra egna lägenheter. Vanvård av gemensamma ytor och utrymmen riskerar slutligen leda till ökade kostnader för föreningen och höjda avgifter för oss boende. Våra gemensamma ytor är dessutom vårt ansikte utåt.
För vem gäller reglerna
Föreningens ordnings- och trivselregler gäller inte bara Dig som bostadsrättsinnehavare. Även familjemedlemmar omfattas liksom gäster, inneboende eller hantverkare som utför arbete åt Dig i lägenheten. Reglerna gäller också för den som efter tillåtelse hyr din bostadsrätt. Om föreningen har egna hyresgäster gäller reglerna även dem.
Vad händer om reglerna inte följs
Om reglerna inte följs kan styrelsen i allvarligare fall ifrågasätta om Du skall få bo kvar. Förseelser som är av liten betydelse för föreningen och övriga medlemmar kan inte leda till uppsägning.
Först måste styrelsen anmana den som bryter mot reglerna att följa dessa. Därefter och om medlemmen eller hyresgästen trots anmaningen inte följer reglerna kan det blir fråga om uppsägning.
Ladda ner eller se här:
- Ordningsregler (ladda ner pdf) (se webbsida)
- Trivselregler (ladda ner pdf) (se webbsida)
Ansvarsfördelning "föreningen - medlemmen"
Policyn avser fördelning av ansvaret för renovering och underhåll mellan föreningen och medlemmen.
Denna ansvarsfördelning är styrelsens tolkning av föreningens stadgar, framförallt §27 och §32, samt Bostadsrättslagen enligt bestämmelserna i 7 kap 2 §, 4 § och 12 §.
Gränsdragningslistan klargör vad som är föreningens ansvar och vad som är medlemmens, den boendes, ansvar vad gäller skötsel och underhåll av lägenheter och fastigheten. Listan ska ses som en övergripande inriktning och avvikelser kan beslutas av styrelsen i enskilda fall. Allt som inte är uppräknat är föreningens ansvar.
Ladda ner:
- Gränsdragningsregler (ladda ner pdf)
Tillsyn
Bostadsrättsinnehavaren ska hålla noggrann tillsyn över lägenheten och att utan dröjsmål anmäla till fastighetsförvaltningen om något fel iakttas eller misstänks kräva åtgärd.
Särskilt viktigt är att omedelbart åtgärda tendenser till vattenläckage eller problem med avlopp.
Policy för underhåll
I en bostadsrätt delas både ansvaret och kostnaderna för underhåll mellan bostadsrättshavaren och föreningen. Samma regler gäller vid reparation i samband med t ex vattenskada eller ”normalt” underhåll. Grundregeln för hur ansvaret och kostnaden fördelas finns i föreningens stadgar, 32§: ”Bostadsrättshavaren skall på egen bekostnad hålla lägenheten jämte tillhörande utrymmen i gott skick. Detta gäller även marken, om sådan ingår i upplåtelsen.” Kortfattat innebär det att du ansvarar och står för kostnaderna för det ”inre” underhållet, dvs. för underhållet av lägenheten och ditt förrådsutrymme.
Föreningen ansvarar och betalar för det övriga, det s.k. yttre underhållet. Föreningen ansvarar och betalar också för reparation av ventilationskanaler och ledningar för avlopp, värme, elektricitet och vatten som används av flera än en lägenhet. Du svarar själv för ledningar inne i lägenheten. I stadgarna finns en redogörelse för vilket underhåll du som bostadsrättshavare ansvarar och betalar för. Det inre underhållet börjar vid ytterväggens tät- eller ytskikt. För det som föreningen ansvarar har du s.k. tillsynsansvar. Det innebär att du löpande skall kontrollera t ex att allt fungerar korrekt och anmäla eventuella problem till styrelsen och fastighetsförvaltningen.
Policy för uthyrning i andra hand
Medlemmar som önskar hyra ut (andrahandsuthyrning / andrahandsupplåtelse) sin bostadsrättslägenhet måste ha godkännande av styrelsen.
En omfattande andrahandsuthyrning i en bostadsrättsförening medför flera problem, anonymiteten ökar. En hyresgäst har i allmänhet mycket litet eller inget intresse för föreningen. Det är svårt att engagera medlemmar som inte bor i huset etc. Styrelsen har därför en restriktiv policy till andrahandsuthyrning. Om ansökan avslås av styrelsen kan du vända sig till hyresnämnden och få frågan prövad.
Styrelsen tillämpar hyresnämndens normer vid sin bedömning av andrahandsuthyrningar och andrahandsupplåtelse beviljas vid beaktansvärda skäl:
- arbete/studier/vård av anhörig på annan ort till vilken man inte kan pendla
- Sjukdom (vid vistelse på sjukhus/vårdhem) eller provsambo
- uthyrning till egna barn som t ex ska studera
- om man har för avsikt att bosätta sig i lägenheten efter pensionering
- om bostaden är svårsåld på grund av marknadsläget
- uthyrning till närstående, alltså inte enbart till egna barn.
Icke beaktansvärda skäl/ej godkända skäl:
- Den som förvärvat en bostadsrätt med spekulativa syften anses inte ha beaktansvärt skäl att upplåta lägenheten i andra hand.
- Om andrahandshyran överstiger hyresnämndens lagstadgade nivåer.
- Föreningen godkänner inte uthyrning via Airbnb eller andra liknande förmedlingar
Tillstånd ges tidsbegränsat och specifikt
- Vi ger tillstånd maximalt ett år i taget och om behovet därefter kvarstår ska en ny ansökan lämnas. Efterhand som tiden går blir skälen att tillåta fortsatt andrahandsupplåtelse allt mindre beaktansvärda.
- Vi tillåter maximalt tre år (3 gånger 1 år) andrahandsupplåtelse därefter anser föreningen att medlem inte är stadigboende i föreningen.
- Tillståndet gäller endast en viss bestämd hyresgäst. Vill du upplåta till någon annan krävs nytt tillstånd
Ladda ner eller se här:
Avgift
För andrahandsupplåtelse tar föreningen ut en avgift om 10 procent av gällande prisbasbelopp. 2018 är basbeloppet 45 500 kr, varför avgiften blir 4 450 kr för helåret. Om en lägenhet upplåts under del av ett år, beräknas avgiften efter det antal kalendermånader som lägenheten är upplåten. Upplåtelse under del av kalendermånad räknas som hel månad. Avgiften betalas av bostadsrättshavaren.
Tänk på:
- Även om du lånar/hyr ut till barn, barnbarn eller släkting under längre tid än en månad medan du själv bor någon annanstans gäller ovanstående om ansökan om tillstånd från styrelsen.
Policy för skadereglering
Det svåra, men mest viktiga, vid en skada är att utreda grundorsaken! Som bostadsrättshavare är du skyldig att hålla lägenheten i gott skick. Föreningen svarar dock för alla stamledningar för avlopp, el, vatten och värme fram till anslutningspunkt i lägenheten. Beträffande värme svarar föreningen även för ledningar och radiatorer inne i lägenheterna.
Om du som bostadsrättshavare av slarv eller oaktsamhet vållar en brand eller skadar en stamledning får du själv stå för följderna även om underhållsansvaret ligger på föreningen. Omvänt gäller således att alla andra skador från stamledningar skall åtgärdas och regleras av föreningen. Men om skadan kommer från en läcka, spricka eller annat i lägenheten, är det alltid ditt ansvar, även om man rimligen inte själv kunnat upptäcka läckan.
Om en granne t. ex felaktigt har installerat en diskmaskin som läcker vatten ner till bostaden under, kan både förening och enskild medlem kräva den slarvige på ersättning. En grundregel är att alla skador som på något sätt berör fastigheten, i första hand ska regleras av föreningens fastighetsförsäkring. Sedan får föreningen kräva enskilda medlemmar på ersättning för den del av skadorna som berör bostadsrätten, dvs. det egna underhållsansvaret.
För att få ersättning för skadorna i bostaden, krävs då att man har en försäkring med bostadsrättstillägg. Men föreningen kan därutöver kräva medlemmen på fastighetens självrisk. Föreningen har ju inte gjort något fel och skall därför inte heller ha några egna kostnader för skadan.
Grundprincipen är att ingen skall tjäna på en skada och varje part skall stå för sin ansvarsdel. Men har man full försäkring skall man inte behöva betala föreningens självrisk. Har man orsakat en skada av slarv skall ansvarsdelen i hemförsäkringen ersätta självriskkravet. I annat fall skall bostadsrättstillägget ersätta det. Föreningen kan i regel bara kräva ersättning för den del som berör bostadsrättshavarens andel av reparationskostnaderna. Om bostadsrättshavaren inte orsakat skadan av slarv eller oaktsamhet kan föreningen heller inte återkräva mer än bostadsrättshavarens andel av sin självrisk. Det är först när oaktsamhet eller rent vållande kan visas som föreningen kan kräva att bostadsrättshavaren betalar hela självrisken.
Förvaring av gasolbehållare i lägenheten
Du får förvara högst en gasolbehållare i lägenheten (på balkong eller terass), där varje behållare är på högst tio liter. Behållarna får inte förvaras i källarförråd eller garage. Den behållare som används för drift måste ha en läckindikator monterad.
Blandare och kranar
Blandare och kranar som installeras i kök och badrum ska vara typgodkända och klara av ett vattentryck på minst 7 bar.
Anledningen till detta krav är att det finns undermåliga blandare på marknaden. Det orsakar stora problem med svängande temperaturer på varmvattnet och ökar risken för vattenskador.
Inga blomlådor
av något slag får hänga på utsidan av balkongerna. Hur bra lådorna än verkar kan det hända att de ramlar ner och skadar någon – och det kan vi inte riskera. Därför är det nolltolerans på den bestämmelsen!
Ordningsregler för gemensamma utomhusutrymmen
Våra utomhusutrymmen på innergården och bakom Silverdalstorg 6 och 9 upplåts till föreningens medlemmar som önskar grilla och umgås. Som medlem ansvarar du för att du och ditt sällskap följer dessa regler och att aktiviteterna inte upplevs som störande av grannar och övrig omgivning.
Ju längre kvällen lider, ju mer skall ljudnivån dämpas. Tänk på att golvytan förmedlar ljud till de som bor i lägenheterna under och till de som bor i husen bredvid. Höga röster och stolar och bord som släpas runt blir till störande ljud. Det är samma regler som gäller för föreningens lägenheter. Klockan 22.00 – 06.00 skall det vara tyst.
Det är förbjudet att ställa upp (”klossa”) entrédörrar, grindar och terrassdörrar i fastigheten.
Det är inte tillåtet att avgränsa delar av gemensamma terrasser och gårdar till privata uteplatser genom utplacering av blomlådor, spaljér och permanenta möblemang.
Städa och ställ i ordning möblerna innan du lämnar terrassen.
Skräp och avfall ska du ta med dig när du lämnar utomhusutrymmen. Släng hushållssopor i soprum, resten i närmaste grovsoprum.
Du är personligen ansvarig för skador och åverkan på terrassen, angränsande utrymmen och inventarier som orsakas av dig och dina gäster.
Integritetspolicy
Föreningens Integritetspolicy till skydd för ditt data.